Pelisuunnitelma on tarkoitettu ryhmille tulevan tekemisen suunnitteluun. Ryhmä voi olla mitä tahansa koko yrityksestä yksittäiseen tiimiin. Yleensä pelisuunnitelmia tehdäänkin koko organisaatiossa. Pelisuunnitelma-menetelmä on suunniteltu tukemaan organisaatioita erityisesti OKR-suunnitelman käytössä, mutta niitä voidaan periaatteessa käyttää minkä tahansa tavoitejohtamisen mallin tukena.
Pelisuunnitelman avulla ryhmän on mahdollista keskustella jäsennetysti ja sopia tulevan tekemisen tavoista, periaatteista, riskeistä ja riippuvuuksista. Menetelmän tarkoituksena on ohjata proaktiiviseen ja systemaattiseen tekemisen suunnitteluun ja vastuun ottamiseen. Pelisuunnitelman tarkkaa sisältöä voidaan räätälöidä kunkin organisaation omiin erityispiirteisiin sopivaksi.
Pelisuunnitelman tekeminen perustuu jaettuun, avoimeen ja rehelliseen keskusteluun. Yleensä pohja täytetään yhdessä tai kahdessa tapaamisessa, joiden kestot vaihtelevat tunnista kahteen. Tilaisuuksia voidaan rikastaa ja nopeuttaa osallistujilta etukäteen kerättävillä pelisuunnitelman sisältöä koskevilla ideoilla ja ajatuksilla.
Pelisuunnitelman osat täytetään järjestyksessä. Ensin käydään läpi kohdat 1 ja 2. Sen jälkeen tarkastellaan tavoitteita tulevalle jaksolle (kohta 3). Tässä vaiheessa ryhmällä pitäisi olla käsitys heidän työhönsä kohdistuvista odotuksista muiden taholta, jotta tavoitteita voidaan miettiä konkreettisten odotusten pohjalta. Tavoitteiden hahmottelemisen jälkeen jatketaan kohdasta 4 eteenpäin. Näissä kohdissa asioita peilataan kohdassa 3 suunnitelluissa tavoitteissa onnistumista vasten.
Joskus pelisuunnitelman tekemisessä syntyy tilanteita, joissa myöhempien vaiheiden keskustelut pakottavat palaamaan myös aiempiin vaiheisiin ja tarkastelemaan niitä uudelleen. Iteratiivisuus onkin normaali osa prosessia.