Yhteiskuntamme on keskellä hybridisaatiota. Melkein kaikki elämämme osa-alueet muuttuvat dynaamisempaan, mukautuvampaan ja moniulotteisempaan suuntaan. Asioiden välillä vallinneet vanhat rajat ovat murtumassa ja sekoittumassa uusien hybridien syntyessä. Arviomme viittaa siihen, että mitä todennäköisimmin hybridisaatio etenee tulevaisuudessa pisteeseen, jossa asioiden vanhat konseptit hälvenevät ja jokainen yhteiskunnallinen ilmiö on luonteeltaan muuttuvainen ja muovattavissa oleva.
Hybridisaatiota voidaan nähdä eri puolilla jokapäiväistä elämäämme. Tuotteet ja palvelut ovat mukautuvampia ja helpommin muokattavissa, luonteeltaan hybridejä, vastatakseen kuluttajien toiveisiin ja tarpeisiin. Kasvava käyttäjä-tuottajuus sekä digitaalisten palveluiden lisääntyvä saatavuus luovat monipuolisia käyttäjäkokemuksia ja tekevät monoliittisista palveluista ja alustoista vanhanaikaisia.
Esimerkiksi jälleenmyynnissä perinteiset kivijalkaliikkeet ja nettikaupan yhdistävästä hybridikaupankäynnistä on kauan sitten tullut vakiintunut käytäntö. Lisäksi asiakkaita otetaan jatkuvasti enemmän mukaan tuotantoprosessiin, jotta heidän suora palautteensa ja heidän vaatimuksensa voitaisiin huomioida.
Sodista, rakennuksista, ajoneuvoista ja laitteista on tulossa hybridejä. Työssä ja opetuksessa digitaalisten työskentely- ja oppimistapojen vaivattomuus luo uudenlaisia elämäntyylejä. Kuten koronapandemia osoitti, etä- ja toimistotyön yhdistävä hybridi työskentelymalli on nopeasti kehittymässä. Monimuoto-opetus pystyy tarpeen mukaan tarjoamaan jokaiselle oppilaalle erilaisen yhdistelmän läsnäolo- ja etäopetusta. Lisäksi digitaaliset infrastruktuurit ovat tekemässä välttämättömistä palveluista, kuten valuutoista, virtuaalisia, mikä osoittaa jälleen uuden hybridilinkin syntyneen digitaalisen ja fyysisen maailman välille.
Keskeiset toimijat: digitaalisen teknologian kehittäjät, kuluttajat, arkkitehdit, suunnittelijat.
Ajurit: VUCA-maailma, monipuolinen elämäntyyli, kokeilutalous, etäkokemusten yleisyys, 3D-tulostus, hyperkustomointi, ihmisiä kehittävä teknologia.
Skenaario 1: Kiihtyvä hybridisaatio
Arvioimme, että todennäköisimmässä skenaariossa olemassa olevien asioiden hybridisaatio yhteiskunnassamme jatkuu tasaista vauhtia, mikä tekee ääritapauksessa ennalta valmistetuista tuotevalikoimista ja palveluista vanhentuneita. Esimerkiksi vanhanaikaiset tehtaan tuotantolinjat eivät ehkä enää tule olemaan valtavirtaa. Sen sijaan 3D-printterit tarjoavat tuotteita, jotka vastaavat kasvaviin ja muuttuviin asiakkaiden tarpeisiin tulostamalla kysynnän mukaan mitä vain tarvitaan rakentamiseen, viihteeseen, koulutukseen tai kaupassa asiointiin, ja korvaavat fyysiset hankintaketjut aina uusiin ruokatarvikkeisiin asti. Tämän seurauksena saatamme kokonaisuudessaan lakata käyttämästä sellaisia vanhoja vakiintuneita konsepteja kuin autot, kodit, kaupungit, robotit tai junat. Uusia hybridejä nimeävät uudet leimat tulevat vallitseviksi. Tässä mielessä yhteiskunnalliset asiat saattavat sekoittua keskenään täysin ja vähitellen vanhat käsitteet vain poistuvat sanavarastostamme.
Kehityspolku skenaariossa 1:
2023: Palvelujen hybridimuodot ovat jatkossakin saatavilla. Sellaisia ovat esimerkiksi etätyö, monimuoto-opetus ja virtuaalivaluutat.
2025: Tuotteiden ja palveluiden kustomointi ottaa askeleen eteenpäin 3D-tulostuksen vallatessa alaa.
2030: Massatuotanto ja yhtenäiset palvelut kaikille tulevat vanhanaikaisiksi.
2035: Ennalta määrätty käsitys tuotteista ja palveluista hiipuu, kun kaikki luodaan joustavasti ihmisten muuttuviin tarpeisiin mukautuen. Yleisvaltaisen hybridisaation myötä kieli, jolla kuvailemme asioita, muuttuu.
Skenaario 2: Digitaalisen hybridiyhteiskunnan aika
Arviomme mukaan toiseksi todennäköisin ennuste on, että digitaalisten teknologioiden kehitys vie eteenpäin digitaalisen ja fyysisen maailman fuusiota luoden sekoittuneen todellisuuden. Tässä kattavassa verkossa kaikki voi olla digitalisoitua ja yhdistettävissä tarjoten niin asioiden, ihmisten kuin minkä tahansa muunkin maapallolla olevan ilmiön digitaalisia hybridejä. Digitaalinen kaksonen tai digitaalinen avatar voi olla keskeinen jokapäiväisessä elämässä mahdollistaen digitaalisen simulaation ennen kuin ihmiset uskaltavat kokea aitoja fyysisiä kokemuksia. Äärimmäisessä tapauksessa digitaalisen maailman objekteilla ja ilmiöillä voi olla oma identiteetti ja oikeudet. Ihmisistäkin voi tulla hybridejä: monet saattavat tulevaisuudessa digitaalisen maailman sisällön omaksuakseen hyväksyä ihmiskykyjä parantavan teknologian asentamisen, kuten kognitiivisia kykyjä lisäävät digitaaliset sirut. Tämä kehitys tekee yhteiskunnastamme entistä monimutkaisemman ja monipuolisemman.
Kehityspolku skenaariossa 2:
2023: Digitaalisten hybridien jatkamiseen tähtäävät digitaaliset teknologiat kehittyvät. Sellaisia ovat muun muassa AR, VR, hologrammit ja lohkoketjuteknologiat.
2028: Tietokoneiden käytöstä tulee osa ihmiskokemusta, yhtä luonnollista kuin hengittäminen, ja se häviää taka-alalle.
2030: Hypernopean 6G-verkon kaupallinen käyttöönotto alkaa mahdollistaa immersiivisen digitaalisen kokemuksen kaikkialla ja milloin tahansa.
2035: Fyysisen ja digitaalisen maailman fuusio jatkaa voimistumistaan. Kaikki maailman ilmiöt ovat koettavissa verkossa ennennäkemättömän immersiivisinä kokemuksina.
MUUT ARVIOIDUT SKENAARIOT:
Skenaario 3: Ihmisten ja koneiden fuusio alkaa tapahtua.
Skenaario 4: Hybridisaatio jatkuu hidasta vauhtia.