Pelattu kokemus tarkoittaa elämystä, joka syntyy pelillistetyistä palveluista. Pelillistämisen elementtejä ovat yllätyksellisyys, vuorovaikutus ja strategisuus. Käytännössä tämä tarkoittaa pelin kaltaisten elementtien tai käytäntöjen tuomista muihin kuin peliympäristöihin kuten koulutukseen.
Muun muassa palveluprosesseista tai -tiloista voidaan kehittää pelillinen kokonaisuus. Ilmiö on jo runsaan vuosikymmenen vaikuttanut suunnitteluun monilla eri alueilla. Pelillisyyden avulla voidaan vahvistaa elämyksiä.
Yhtäältä pelillistämisen merkitys on lisääntymässä varsinaisten pelien ulkopuolisessa maailmassa, toisaalta palvelukehityksessä se alkaa olla jo paljon rummutettu mantra. Näkyvissä on jo kyllästymistä, vaikka samaan aikaan pelillisyys valtaa alaa entistä älykkäämmissä ja medioituneemmissa ympäristöissä.
Digitaalisuus ja teknologian nopea kehitys kiihdyttävät pelillistymistä. Erityisen suosituksi se on tullut palvelumuotoilun ja design thinking -lähestymistavan piirissä.
Pelillistäminen on hyvin keskeisessä roolissa suomalaisen peruskoulun opetussuunnitelman muutoksessa, koska ilmiökeskeinen oppiminen vaatii uusia menetelmiä. Kouluissa käytetään muun muassa pelillistä oppimisympäristöä nimeltä Classcraft.